Dzīve ar telefonu kabatā
Mūsdienās telefons kabatā nozīmē, ka pasaule vienmēr ir līdzās. Skola, čats ar draugiem, grupu darbs pie projektiem, filmas vakarā vai spēles brīvdienās – viss notiek tiešsaistē. Tas nozīmē arī to, ka ik uz soļa sastopam dažādus piedāvājumus un kārdinājumus. Šeit noder ne tikai digitālās prasmes, bet arī vesela deva kritiskās domāšanas.
Viena no populārām tiešsaistes izklaides jomām ir kazino. Un, jā – tur bieži vien spēlētājus piesaista ar dažādiem online kazino bonusi. Pat ja pats nespēlē, šī tēma ir interesanta kā mārketinga piemērs. Tur var iemācīties daudz par dizainu, reklāmas risinājumiem un to, kā noturēt auditorijas uzmanību.
Kas slēpjas aiz piedāvājumiem
Vienkārši sakot, šādi īpašie piedāvājumi ir rīki, ar kuriem platformas cenšas uzrunāt jaunus lietotājus vai motivēt esošos turpināt spēlēt. Tie var izpausties kā:
- Papildu kredīti vai bezmaksas griezieni pēc pirmās iemaksas.
- Iespēja izmēģināt spēles bez maksas, bez jebkādas iemaksas.
- Atlīdzību programmas, kur punktus var apmainīt pret balvām vai papildu iespējām.
- Naudas atmaksa – daļa no zaudētās summas tiek atgriezta kontā.
Patiesībā tas viss strādā līdzīgi kā “-50% atlaide” veikalā vai “bezmaksas piegāde” e-veikalā. Mērķis ir likt izmēģināt produktu un, ja iespējams, atgriezties atkārtoti.
Kā platformas izmanto dizainu un mārketingu
No uzņēmuma skatpunkta šādi stimuli ir tikai viens no klientu piesaistes paņēmieniem. Tur ir viss – sākot no auditorijas segmentēšanas (pielāgoti piedāvājumi dažādiem lietotājiem) līdz A/B testēšanai (kurš dizains vai teksts pārliecina vairāk).
Vietnēs bieži redzēsi spilgtas krāsas, mirgojošus elementus un kustīgus banerus. Tas nav nejauši – krāsu psiholoģija un animācijas rada steidzamības sajūtu, ka kaut kas notiek tieši tagad un to nevajadzētu palaist garām. Ja saproti, kā šie mehānismi darbojas, tos iespējams izmantot arī savos digitālajos projektos – nevis lai kādu ievilktu azartā, bet, piemēram, lai piesaistītu auditoriju savai lietotnei vai kampaņai.
Kāpēc jābūt modram
Pat ja piedāvājums izklausās pievilcīgi, vienmēr jāizlasa noteikumi. Tur parasti ir norādīts, cik reižu konkrētā atlīdzība jāizmanto, cik ilgi tā ir derīga un kādos gadījumos iespējama izmaksu saņemšana.
Svarīga ir arī drošība. Reģistrējoties, tiek sniegta personīgā un maksājumu informācija, tāpēc jāpārliecinās, ka vietne ir licencēta, izmanto drošu savienojumu un piedāvā iespēju noteikt limitus. Latvijā licencētu operatoru saraksts pieejams Interaktīvo azartspēļu inspekcijas mājaslapā.
Spēļu elementi, kas ienākuši visur
Tas, ko azartspēļu industrija dara jau sen, tagad redzams daudz plašāk. Gamifikācija – punkti, nozīmītes, līmeņi, izaicinājumi – tiek izmantota mācību platformās, fitnesa lietotnēs un pat darba produktivitātes rīkos. Cilvēkiem patīk redzēt progresu un saņemt “balvu”, kas motivē turpināt.
Ja tu veido savu projektu, šo pieeju var pielāgot, piemēram, ieviešot “starta atlīdzību” jaunajiem lietotājiem vai punktu sistēmu, kas mudina atgriezties.
Ko paņemt sev
Šādi tiešsaistes piedāvājumi nav tikai par izklaidi. Tie ir spilgts piemērs, kā mārketings, dizains un psiholoģija satiekas vienā produktā. Ja mācies uz tiem skatīties ar kritisku aci, vari saprast, kā līdzīgas stratēģijas darbojas arī citās nozarēs.
Digitālā pratība nozīmē ne tikai drošu un atbildīgu interneta lietošanu, bet arī prasmi mācīties no visa, ko tur satiec – gan no veiksmīgiem piemēriem, gan no tādiem, kas māca būt piesardzīgam.